سخن روز

امیرالمومنین امام علي (ع) :

درانتظارفرج باشید واز رحمت وکارگشایی خدا ناامید نشوید، زیرا بهترین اعمال در نزد خدای بزرگ انتظار فرج است.

 

شهدای ما ویژگی‏ های زیادی از ویژگی‏ های یاران امام عصر علیه‏السلام را داشتند كه در ذیل به دو نمونه از آن‏ها اشاره می‏ كنیم.

الف. روحیه شهادت‏ طلبی

روحیة شهادت‏ طلبی و هدیه جان در راه جانان، در جبهه ‏ها موج می‏زد؛ چون با آگاهی و بصیرتی كه داشتند، یقین پیدا كرده بودند پا در راهی گذاشته ‏اند كه حق است.

اگر ما شنیده ‏ایم مولای متقیان، امیرمومنان در وصف یاران امام عصر علیه السلام می‏ فرماید: «(یاوران مهدی) شهادت را می‏ طلبند و همواره آرزو دارند در راه خدا كشته شوند»(1) دفاع مقدس ما این واقعیت را ملموس‏ تر كرد و در معرض تماشای خیل منتظران قرار داد، تا بتوانند شهادت‏ طلب باشند.

این كه شهید زین‏ الدین فرمانده دلاور لشكر علی ‏ابن ابی‏طالب علیه السلام در اولین برخوردها با همسرش می‏ گوید: «شما باید بدانید من قبلاً ازدواج كرده‏ ام. من با جبهه و جنگ ازدواج كرده ‏ام و شما همسر دوم من هستید. انتهای راه من، شهادت است و اگر جنگ تمام شود و من شهید نشوم، هر كجا كه جنگ حق بر ضد باطل باشد، می‏ روم تا شهید شوم (2)، نشان دهندة روحیة شهادت‏ طلبی او و امثال او است.

برخی از شهدا، آن قدر شیفتة شهادت بودند و با دعا و راز و نیاز با خداوند و توسل به امام معصوم علیه السلام این تمنا را داشتند و به سبب صفای باطن خود، به این معرفت رسیده بودند كه نحوة شهادت و زمان و مكان شهادت خودشان را می ‏دانستند و به رفقای هم‏رزم خود اعلام می‏ كردند؛ برای نمونه سردار رشید اسلام، عبدالحسین برونسی فرمانده تیپ 18 جوادالائمه علیه السلام كه در رشادت و ایثارگری زبانزد بود، قصة شهادتش آن قدر برایش روشن بود كه به هم‏رزم‏ هایش گفته بود: «اگر من در فلان تاریخ و فلان جا شهید نشوم، به مسلمانی من شك كنید». یكی از هم‏رزمان او می‏ گوید: چند روز قبل از عملیات بدر، توی چادر فرماندهی نشسته بودیم.... یك دفعه گفت: اخوان! این عملیات، دیگه عملیات آخر منه ..... پرسیدم: «حاجی! چی شده كه این روزها همه ‏اش از شهادت حرف می‏زنی؟» .... گریه‏ اش كمی آرام گرفت. ادامه داد: مطمئنم توی این عملیات مهلتی را كه برام مقرر كردن تا روی این زمین خاكی زندگی كنم. تموم می‏شه؛ باید برم.(3)»

همچنین حاج قاسم میرحسینی جانشین فرمانده لشكر ثارالله كه قبل از عملیات كربلای چهار رفقایش نگران این بودند كه آسیب نبیند، می ‏گفت: نترسید. توی این عملیات شهید نمی‏ شوم. حتی مجروح هم نمی‏ شوم، «ولی در شب عملیات كربلای پنج اشاره به پیشانی ‏اش كرد و گفت: تیر، این جای من می‏ خورد و من شهید می‏ شوم»... و همان شد كه گفت.(4)

ب. محكم و استوار و مبارز بودن

امیرالمۆمنین علیه السلام فرمود: «همانا دل هر مردی از ایشان (یاوران مهدی) از پاره ‏های فولاد، محكم‏تر و استوارتر است. اگر به كوه ‏ها بگذرند، كوه‏ ها هم در هم فرو می‏ ریزند.(5)

امام صادق علیه‌السلام می ‏فرمایند: «رادمردانی كه قلوبشان سخت‏ تر از سنگ، چون پاره‏ های آهن است، بدون هیچ شك و تردیدی به ذات خداوند. (6)»

در این دو روایت، صفاتی مانند مقاوم بودن، مبارز بودن، ایمان قوی و ... وجود دارد كه دفاع مقدس الگوهای خوبی در این زمینه معرفی می‏ كند. جای جای جبهه‏ های جنگ، رزمنده ‏ها حیدرگونه می ‏جنگیدند و خستگی به خود راه نمی‏ دادند. خاطرات شهدا، پر است از نخوابیدن‏ های متوالی و مبارزه‏ هایی كه با قلم قابل وصف نیستند. شهید خرازی ده‏ ها بار مجروح می ‏شود و بنا به نقلی بعد از 27 بار مجروحیت به شهادت می ‏رسد. نقل شده است كه به سبب یكی از مجروحیت‏ هایش دكتر 45 روز به او استراحت داده بود و او را به خانه آورده بودند. هنوز عصر نشده بود كه گفت: «بابا! من حوصله ‏ام سر رفته» گفتم: «چه كار كنم؟» گفت: «من را ببرید سپاه تا بچه‏ ها را ببینم». بردمش، تا ساعت ده شب خبری از او نشد. ساعت ده تلفن زد و گفت: «من اهوازم، بی‏زحمت داروهایم را بدهید یكی بیاورد.(7)

شهید مهدی باكری در وصف پاسدار می‏ گوید: «پاسدار یعنی كسی كه كار كند و بجنگد؛ خسته نشود، نخوابد (8)» و واقعاً خودش هم همین‏طور بود. این‏ ها همه نشانه‏ های استواری آنان بود و این استواری و مقاومت و مجاهدت چقدر زیبا توسط شهدا در جای جای جبهه‏ ها به نمایش گذاشته شد.

با توجه به این كه فرهنگ مهدویت با بیانی مختصر به معنای «زندگی مهدوی و امام زمان پسندانه» می‏ باشد، یكی از جلوه‏ های زیبای این زندگی، واكنش مقابل ظلم و ظالمان می‏ باشد. این جلوة زیبا، در دوران جنگ تحمیلی، بیشتر ظهور یافت، چرا كه ملت ایران، مقابل زورگویی‏ های استكبار جهانی و همچنین مقابل دست نشانده استكبار در منطقه، خیزش عظیمی انجام داد. آحاد ملت ایران بسیج شدند. این خیزش، دارای یك پشتوانه بسیار قوی بود كه عبارت بود از عشق و علاقة مردم غیور ایران به امام عصر علیه السلام كه در قالب تبعیت از امام راحل رحمه الله علیه متجلی شد. اگر جنگ ما این پشتوانه را نداشت، اصلاً قداست و معنویتی نداشت و ملت ایران به خوبی و از روی اشتیاق وارد جبهه‏ ها نمی‏ شدند و جان خود را آگاهانه و عاقلانه و عاشقانه فدا نمی‏ كردند و این چنین پای در شط خون نمی‏ گذاشتند. فرهنگ مهدویت به جبهه ‏ها رونق می‏ بخشید و دفاع مقدس نیز با جلوه‏ های متنوع خود، فرهنگ مهدویت را پربارتر و عمیق ‏تر كرد.

ان‏شاءالله خداوند به ما و تمام منتظران واقعی توفیق عنایت فرماید تا با تأسی به سیرة عملی شهدا كه یاران آخرالزمانی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، می‏ باشند، زمینه ظهور حضرتش را بیش از پیش فراهم كنیم.(9)

پی نوشت ها:

1- یدعون بالشهادة و یتمنون ان یقتلوا فی سبیل الله»؛ علامه مجلسی، پیشین، ج57، ص304.

2- حیدری كاشانی، پیشین، ص89.

3- سعید عاكف، خاكهای نرم كوشك، سال نشر1385ش، ص250.

4- ابراهیم رستمی، كرامات الشهداء، قم، انتشارات حدیث نینوا، 1383ش، ص61.

5- ان قلب رجل منهم اشد من زبر الحدید لو مروا بالجبال لتدكدكت»؛ القندوزی، ینابیع الموده، ناشر دارالاسوه، 1416ق، ج 3، ص 730.

6- رجال كان قلوبهم زبر الحدید لایشوبها شك فی ذات الله اشدّ من الحجر»؛ علامه مجلسی، پیشین، ج52، ص38.

7- محمد نیلچی، و خدا بود و دیگر هیچ نبود، ص125.

8- بهزاد دانشگر، خدمت از ماست، بوستان فدك، 1382ش، ص161.

9- برگرفته از مقاله تأثیر متقابل دفاع مقدس و فرهنگ مهدویت نوشته امید درویشی

دسته بندی